فیلم | نقش مؤثر ایکنا در تشکیل اتحادیه رسانه‌های قرآنی در جهان
کد خبر: 3898170
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
پژوهشگر دانشگاه سوئیس مطرح کرد؛

فیلم | نقش مؤثر ایکنا در تشکیل اتحادیه رسانه‌های قرآنی در جهان

پژوهشگر دانشگاه برن سوئیس با بیان اینکه خبرگزاری ایکنا می‌تواند صدای مهجوریت شیعیان را در فضای رسانه نشان دهد، گفت: امکان تشکیل اتحادیه رسانه‌های بین‌المللی در حوزه علوم قرآن وجود دارد و باید محوریت آن با خبرگزاری ایکنا باشد. این اقدام به همگرایی و هم‌افزایی این رسانه با سایر خبرگزاری‌های جهان کمک می‌کند.

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین چاوشیان، پژوهشگر دانشگاه بازل و امام جماعت حسینیه منتظران ظهور سوئیس، به مناسبت هفدهمین سالروز تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره دو صفت این خبرگزاری پرداخت و گفت: این دو صفت همان قرآنی و بین‌المللی بودن است که البته برکات بسیاری را در عرصه خبررسانی در حوزه معارف و قرآن در طول 17 سال گذشته داشته است.

وی با اشاره به نگاه بین‌المللی این رسانه و رسالتی که باید دنبال کند، افزود: مراکز شیعیان و مراکز اسلامی فعال در خارج از کشور ناشناخته هستند که ایکنا می‌تواند ضمن برقراری ارتباط‌ و کشف این مراکز، به اطلاع‌رسانی مطلوب و انتشار اخبار و برنامه‌های آنان اقدام کند و صدای مهجوریت شیعیان را در فضای رسانه نشان دهد.

چاوشیان بیان کرد: حتی ایکنا می‌تواند از خبرنگاران بومی هر منطقه و کشور استفاده کند و به تولید محتوا و تربیت خبرنگار بپردازد. طبق آیه قرآن،‌ این اقدام به معنی استفاده از بافت هر منطقه در تربیت مجازی خبرنگاران است تا از میان مسلمانان و شیعیان هر کشور به عنوان نماینده این خبرگزاری به فعالیت بپردازند.

وی گفت: این رسانه می‌تواند برنامه مشترک و وبینار علمی با مراکز اسلامی داشته باشد و فصلی و مناسبتی برگزار شود. همچنین، ارتباط با دپارتمان‌ها و مؤسسات آموزشی در حوزه علوم اسلامی و علوم قرآنی ضروری است و تعداد آنها در اروپا و آمریکای شمالی، که مرکز مطالعات اسلامی و الهیاتی دارند، بسیار است.

چاوشیان  افزود: ایکنا می‌تواند به معرفی این دپارتمان‌ها، فضای فعالیتشان، آنچه در حوزه مطالعات اسلامی و دینی در خارج از ایران در جریان است و جریان‌شناسی این فضاها بپردازد. حتی می‌تواند با اساتید این دپارتمان‌ها، که در حوزه مطالعات اسلامی فعال هستند و به تدریس در کرسی‌های مختلف دانشگاه می‌پردازند مانند پرفسور رینهولد بنهاردت، ارتباط بگیرد و از حضورشان استفاده کند. هر چه این ارتباط تنگاتنگ شود و شناخت اساتید خارجی از ایران و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی بیشتر شود بهتر است، زیرا می‌توانند خود را به عنوان سفیر کشورمان در فضاهای دیگر، کلاس‌ها و کنفرانس‌ها معرفی کنند و باعث تبلیغ فرهنگ دینی و ایرانی شوند.

این پژوهشگر ادامه داد: نکته دیگر در بحث بین‌الملل، برگزاری جشنواره‌های بین‌المللی فرهنگی و قرآنی است که ایکنا می‌تواند ضمن ارتباط با مراکز اسلامی و آموزشی و ... برگزارکننده این رویدادها در کشورهای مختلف باشد و به شناساندن بیشتر این رسانه در سطح جهان و بروز استعدادها کمک کند.

وی با بیان اینکه ایکنا در حوزه چندرسانه‌ای فعال است،‌ پیشنهاد کرد: می‌توان تولیدات رسانه‌ای را برای بافت‌های جغرافیایی متفاوت و به زبان‌های مختلف انجام داد و به معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی،‌ آثار اسلامی و حتی تولید محتوا براساس آیات قرآن و سیره معصومان پرداخت.

چاوشیان از ارتباط با سایر رسانه‌های بین‌المللی و همسو یاد کرد و افزود: امکان تشکیل اتحادیه رسانه‌های بین‌المللی در حوزه علوم قرآن وجود دارد و محوریت آن باید با خبرگزاری ایکنا باشد. این اقدام به همگرایی و هم‌افزایی این رسانه با سایر خبرگزاری‌ها در کشورهای عربی،‌ اروپایی و ... کمک می‌کند.

وی به نکته دوم، که صفت دیگر این خبرگزاری و مزین به نام قرآن است، اشاره و اظهار کرد: نگاه قرآن «تبیان لکل شیء» است که جامعیتی را دربرمی‌گیرد و به قول آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی، این موضوع نشان می‌دهد که جامعیت علمی ما در قرآن است و راه هدایت، روشنگری و علم‌آموزی در قرآن به ما نشان داده شده و می‌توان در همه ساحت‌ها از قرآن کمک گرفت. همچنین، این رسانه نباید به فعالیت قرآنی منحصر شود، بلکه باید در همه ساحت‌ها به اطلاع‌رسانی بپردازد؛ البته در سرویس‌های مختلف آن با محوریت نگاه قرآنی شاهد این روند هستیم. علاوه بر این، در روزهای سخت کرونایی که مردم در بلا و مصیبت گرفتار شده‌اند، رسالت ایکنا این است که امیدبخشی را دنبال و از ناامیدی و اخباری از این دست دوری کند و به بیان جلوه‌های رحمانی بپردازد و امید به زندگی و شادی را ترویج دهد.  

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha